Monday 30 December 2013

KEK MINYAK KUKUS

Assalamualaikum sahabat sekalian..apa khabar iman? masih sehat kah? Alhamdulillah

Hari ini saya nak bercerita sedikit tentang  kek minyak versi kukus. Saya dah buat kedua-duanya kek minyak versi kukus and bakar. memang ada perbezaan. Pendapat peribadi saya kek minyak kukus lagi lembut, sedap dan terasa asli. Tapi bakar, sedikit keras dan tidak berapa asli rasanya. So saya kongsi kan resepi kek minyak kukus.


BAHAN-BAHAN
5 biji telur gred A
1/2 cawan gula castor
3/4 susu pekat(boleh dikurangkan ikut suka)
1 sudu kecil ovelete
1 sudu vanilla essence
2 1/2 cawan tepung naik sendiri
1 sudu kecil baking powder

CARA-CARA
Panaskan kukus
ayak kan tepung dan baking powder letak ketepi
Masukkan telur, gula dan essen vanilla dan pukul sampai kembang
kemudian masukkan susu dan ovelette pukul
kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit menggunakan kaedah kaup balik
bahagikan kepada beberapa jenis warna dan sama cara macam cara saya yang lepas buat kek minyak bakar.
masukkan kedalam pengukus, kukus selama satu jam

SELAMAT MENCUBA!!


No comments: