Monday 16 December 2013

CHOCOLATE CHEESE CAKE

ASSALAMUALAIKUM...

Alhamdulillah syukur kepada Allah, masih lagi bernafas di bumi pinjaman Allah ini. sekali lagi di ucapkan syukur kerana di dalam kesibukan bekerja, saya dapat juga menyiapkan kek hari lahir buat sahabat saya yang tersayang Noorazzua Yusoff.. Moga Allah memuliakanmu..

so untuk kek hari lahir sahabat saya, say buat chocolate cheese cake. sebenarnya nak buat chocolate indulgance, tetapi saya terlupa membeli white chocolate dan masa pun suntuk, saya terus tukar kan white chocolate kepada cheese..

untuk resepi chiffon cake dan chocolate mousse, boleh dapatkan di chocolate indulgance resepi. dan untuk cheese forsting saya akan berikan resepinya.

Cheese frosting
150g cream cheese
60g icing sugar
1tsp vanilla essence
1tsp lemon paste

cara-cara
capurkan cream cheesse dan icing sugar sehingga kembang, serta masukkan vanilla essence dan lemon paste

mudahkan??

lepas tu, boleh la layerkan kek. bahagikan cake kepada 4 bahagian. dua lapisan adalah chocolate mousse, dan satu lapisan di tengah-tengah adalah cream cheese.

So boleh tengok layer yang saya saya buat kat bawah ni yer... layer paling bawah chocolate mousse, kemudian layerkan dengan cheese frosting, dan last sekali chocolate mousse  dan kek sponge sekali lagi....
sama konsep dengan  chocolate indulgance...

kemudian saya salutkan dengan chocolate ganache. HURMMM... memang sangat sedap sebabnya ada masam-masam manis dan sweet. hehehe... kemudian saya hiaskan dengan fondant. ok lah ini sahaja yang dapat saya kongsikan.. ada saya letakkan beberapa keping gambar buat tatapan, tapi tak secantik mana, al maklumlah saya masih amatur dalam pembikinan kek





No comments: