Tuesday 6 May 2014

SOTONG SELERA QASIH

Assalamualaikum semua. Alhamdulillah dapat juga berjumpa dengan Rejab yang ke-8..Moga-moga sempatla kita berjumpa dengan Ramadhan yang hanya berbaki sebulan lebih sahaja lagi. Subhanallah..






Semalam punya cerita, lepas balik kerja teringin sekali nak makan sotong. Pergi lah Pasaraya ala-ala Tesco. Beli sotong. Cadangnya nak masak sambal.

Sesampai di rumah tengok-tengok cili blender/cili kering dah habis.Saya pun masak sahaja apa yang saya rasa sedap untuk dinikmati buat santapan berbuka saya. So Jom intai Resepi. Boleh cuba,sebab saya try sedap sangat. Sedap tu saya letak nama masakan ni Sotong Selera Qasih..

BAHAN-BAHAN
4 keping sotong
3-4 biji cili padi
1 ruas ibu jari halia dihiris secukupnya
1/2 labu bawang
1 biji bawang putih-diketuk
Sos Tomato dan garam secukupnya
1 paket tauhu jepun

CARA-CARA
Goreng tauhu jepun yang telah dipotong sehingga kelihatan garing diluarnya

siang sotong terlebih dahulu dan potong

Potong bulat-bulat tauhu jepun

hiris halia, bawang merah dan cili

panaskan kuali masukkan minyak masak

masukkan cili, halia, bawang dan bawang putih tunggu sehingga garing

Setelah naik bau, masukkan sotong dan digaul sehingga nampak sotong mula mengembang

masukkan sos tomato secukup rasa dan sedikit air. masukkan tauhu jepun dan digaul sebati.

Siap!! selamat mencuba

No comments: