Tuesday 15 July 2014

SPAGHETTI MUDAH DAN CEPAT





Assalamualaikum semua. Diharapkan sihat sejahtera. Moga-moga hari ini lebih baik daripada semalam. Masih lagi saya di dalam mood Ber "PASTA". Semalam saya sempat juga membuat spaghetti yang dah lama saya mengidam. Ala-ala itali gitu.

Sepeti biasa semua sedia maklum Pasta ini adalah makanan yang sangat terkenal di Itali. Ada pelbagai jenis pasta dari segi cara, rasa dan pelbagai lagi. Ada juga Pasta yang dimelayukan. Hari ini saya nak berkongsi sedikit resepi ringkas saya menyediakan Spaghetti bolognese.


BAHAN-BAHAN

1 paket san remo spaghetti

2 sudu besar butter
1 tin pregio san remo tomato traditional
1 mangkuk ayam kisar
1 cawan cendawan butang dihiris nipid
1 cawan cendawan straw di belah 4-6 memanjang
1 labu bawang merah dicincang halus
3 batang sosej  cheese dipotong nipis
4 keping sotong di potong (optional)





CARA-CARA

Rendam spaghetti di dalam air panas sehingga kembang angkat dan toskan

Panaskan butter sehingga mencair

Masukkan bawang dan tumis sehingga naik bau

masukkan ayam, sotong  sosej dan cendawan sekali biar sehingga 1/2 masak

masukkan 1 tin tomato san remo kacau sehingga sebati

dengan sukatan tin tadi, masukkan air kedalam tin dan masukkan ke dalam bahan tadi ( 1 1/2 tin)

biar sehingga mendidih dan angakt ke dalam spaghetti dan siap di hidang

selamat mencuba!!






No comments: