Saturday 14 June 2014

BLOG YANG BANYAK MEMBANTU DALAM DUNIA BAKING

Assalamualaikum semua. Diharapkan semua dalam keadaan sihat dan sejahtera hendaknya. Apa khabar iman? diharapkan dalam sibuk kita membina jambatan silaturrahim dan memasak, sempatlah hendaknya kita meluagkan masa membaca Al-Quran dan tafsirnya sekali. Kalau kita sempat mengedit gambar dan menaip resepi untuk manfaat orang lain, alangkah baiknya jika kita sempat mentelaah walaupun satu muka surat ayat-ayat suci Al-Quran untuk pengisian jiwa kita sendiri.

Semalam ustaz di kelas ada berpesan, jika terlalu banyak masa untuk menonton televisyen bermakna hari-hari kita agak kurang beribadah. Lantas hati terdetik. Betul!! sungguh benar. Jika orang yang tidal lalai, pastinya hari-harinya akan sibuk dengan pengisian ibadah buat santapan rohani. Sepertinya kereta perlu masuk ke bengkel untuk diservis, begitu juga hati kita perlu ke bengkel untuk di servis waktunya adalah TAHAJJUD. MasyaAllah, indah bukan? ini lah amalan yang Rasulullah tidak pernah tinggalkan seumur hidup baginda. Subhanallah.

Dah habis serba sedikit tentang kelas tafsir semalam, hari ini saya nak kongsikan dengan kalian semua blog yang banyak membantu dan tunjuk ajar kepada saya tentang dunia baking dan cooking. Kalau memasak tu saya rasa kacang saja. sebab memang saya sudah biasa masak. Cuma dalam dunia baking, saya masih baru. So saya nak senaraikan blog yang telah banyak membantu saya. Moga Allah sentiasa merahmati Kalian. Walaupun saya hanya kenal mereka di alam maya, saya bersyukur masih ada yang sanggup berkongsi Ilmu dan sedikit pun tidak pernak lokek.


 Blog masam manis ni adalah bolo pertama yang saya kenal sekali masa saya nak buat red velvet. Strat pada situ saya follow blog ni. Manfaatnya terlalu banyak. Pelbagai teknik mudah untuk saya pelajari untuk membuat kek. Tidak pernah lokek ilmu untuk mengajar. Terima kasih kak ita

Blog ini juga banyak membantu dari segi resepi yang mudah, saya kerap juga go through resepi di blog ini. Saya akan buat 2-3 rujukan sebelum membuat sesuatu. Ini juga kerap saya kunjung kerana resepinya ringkas dan instructionya mudah.

Blog ni banyak bagi resepi masakan dan juga baking. Ringkas dan juga padat.

Dapur gee hut ni saya suka singgah juga untuk menatap segala resepi dan juga idea. Selain dari blog nya yang fancy membuatkan saya tertarik untuk membaca.

Blog ni banyak membatntu dalam dunia meroti saya. kalau nak meroti saya akan refer pada blog ni. Sangat mudah faham dan banyak juga tips-tips nya


Lain-lain yang kerap juga saya kunjung dan singgah juga turut membantu





Untuk yang baru dalam dunia membaking, meroti, memasak, silalah kunjung ke blog yang saya nyatakn. memang banyak membantu saya sendiri yang baru nak bertatih. Semoga segala penat lelah yang anda usahan terbayar dengan ganjaran yang tidak ternilai.insyaAllah..





No comments: