Sunday 26 January 2014

UPGRADE``

Assalamualaikum semua. Semoga sehat hendaknya melayarkan perjalanan di Bumi pinjaman Allah ini. Alhamdulillah masih lagi segar bugar menghirup oksigen yang Allah berikan secara percuma tanpa sedikit pun bayaran. Apa yang perlu di bayar adalah keimanan, amalan, tanggungjawab kita kepadaNya.

Saya ada membeli beberapa barang untuk fondant deco. memandangkan saya masih lagi bertatih dan merangkak dalam duia membaking dan deco mendeco, maka banyak lagi barang yang saya tiada. Dapat aje bonus haritu terus sahaja saya mencuci mata dan tangan sekali untuk grab barang-barang keperluan bagi menghasilkan figurine yang cantik macam di blog masam manis. Sungguh kagum dengan ketelitian beliau.



Ini merupakan Alphabet yang pada saya kecil dan cantik dan kemas. sebab tu saya memilih alphabet ini. Ada yang jenis besi, tapi saya rasa kurang kemas tulisannya, jadi saya memilih yang ini





Ini pula deco untuk fondant. Dia bukan plastic tau, dia macam getah sedikit. ada banyak jenis, tapi saya pilih yang ini lah sebagai asaS deco mendeco




yang ini pula berus 2 in 1. boleh memberus at the same time boleh memotong di bahagian belakang berus tersebut.

Yang ni papan deco untuk fondant. Kalau kita buat bunga, nak dia tenggelam ke bunga tu guna papan deco yang lembut ni

Ini spatula besi untuk memudahkan mengangkat kek. Kalau guna yang plastic nescaya kek yang berat tu boleh terjatuh.heheh...(belajar dari kesilapan)
piping nozzle berbentuk picagari versi besar. Siap sekali dengan 10 nozzle yang pelbagai untuk mendeco .

barang-barang ni semua tidaklah mahal sangat. Tapi kena planning membeli. jangan main beli aje. lagi satu kalau ada banyak kedai supply cake, better survey dulu baru beli. Takot nanti dah terbeli kat kedai satu, tup-tUp kedai ke-2 lagi murah. hanya mampu tersenyum aje nanti.

Nanti saya akan kongsikan kedai-kedai yang kerap saya kunjungi untuk mencari bahan-bahan kek saya. Untuk yang baru merangkak macam saya ni, bolehla ambil sedikit panduan kedai favourite saya.


No comments: