Saturday 3 January 2015

BEBOLA CHEESE NYUMMY

Assalamualaikum semua, diharapkan sihat menjalani kehidupan yang penuh dengan ujian dan dugaan. Pada saya, walaupun dalam keadaan gembira, kita juga sentiasa di uji. Di uji dengan kegembiraan, sejauh mana kita bersyukur dengan nikmat gembira yang diberikan OlehNya..Apapun kisah kita, setiap orang mempunyai kisah yang berbeza dan pelbagai.Namun itulah kehidupan.Jalani dengan redha dan penuh dengan rasa syukur, kerana Allah itu Maha Mengetahui, sedangkan kita tidak.

Okla saya nak share sedikit resepi yang telah saya cuba malam tadi, bebola cheese. Sebenarnya, resepi yang dah saya print lama ni saya terbiar kaku aje. So semalam memandangkan sepupu saya yang suka makan balik, saya buatkan. Seriously sedap dan mengenyangkan, cumanya saya tak buat bebola yang kecil2...mama kata bebola saya besar penumbuk.hehehe, saya tengok macam cucur badak pun ada. Memandangkan dah penat, saya pun nak cepat aje, tu yang buat besar2 tu..cepat sikit habisnya.


BEBOLA CHEESE
Sumber Asal: rahel blogspot

Bahan-bahan:
200g serbuk roti
2 biji telur gred A~dipukul sedikit
Minyak secukupnya untuk menggoreng
Cheddar cheese secukupnya~disagat atau dipotong kecil

Untuk Doh:
Kentang (dibuang kulit kemudian timbang 490gram)~potong~rebus empuk
210g tepung gandum + 1/2 tsp serbuk penaik ~ayak
1/2 tsp serbuk lada putih
1 1/2 tsp serbuk pati ayam 
1 tsp garam
1 biji telur gred A
~saya tambah satu mangkuk daun sup(bau wangi)

Cara membuat:

Kentang yang sudah direbus panas2 dilenyek sampai halus bersama garam,lada putih,pati ayam.
(cara saya,saya rebus kentang dengan pati ayam, garam kemudian angkat,dan lenyekkan kentang, masukkan serbuk lada putih. masa rebus, air jangan banyak, memadai tenggelam kentang shaja.Setelah lenyek, gaulkan daun sup ke dalam doh)

Tambahkan 1 biji telur,kacau rata.

Tambahkan tepung gandum sedikit demi sedikit sambil diuli hingga boleh dibentuk.



Sapu sedikit minyak pada tangan,ambil sedikit doh,bulatkan,leperkan,beri sedikit cheddarcheese.Bulatkan kembali doh.

Setelah semua doh dibentuk,celupkan bebola ke dalam telur yg dipukul tadi.Kemudiangolekkan ke dalam serbuk roti.
Kepal2 bebola agar serbuk roti melekat dengan elok.
   
Celup kembali bebola ke dalam telur,kemudian golekkan lagi ke dalam serbuk roti.Buat sampai habis.

Panaskan minyak.Goreng bebola dengan api perlahan sambil dikacau agar ia masaksekata.

(bebola cheese akan merekah jika ia digoreng terlalu lama)

Selamat mencuba!!!

No comments: