Monday 11 November 2013

NASI GORENG KAMPUNG AWESOME

assalamualaikum

Hari ini teringat nak letakkan resepi nasi goreng kampung. Memang kebanyakan orang tahu macamana nak buat nasi goreng kampung, tapi saya nak berkongsi resepi Mama saya yang tersayang ni. Gambar tak de lagi nak attach..later i will upload untuk tatapan.. Teringat saya akan seseorang yang sangat gemarkan nasi goreng, tapi tak jadi bila dia buat, dia kata tak sama dengan apa yang saya masak...air tangan berbeza-beza..


BAHAN-BAHAN (untuk 5-10 orang makan)
Bawang merah 1 1/2 labu
Bawang putih 3 ulas
Cili padi setengah genggam (ikut citarasa nak atau tak nak pedas la)
Ikan bilis satu gengam disiang
Belacan satu genggam
Minyak Setengah cawan
Rencah ayam/sotong/udang (ikut citarasa masing-masing saya selalu guna sotong

CARA-CARA
Tumbuk atau Blender bawang merah, Putih, Cili padi , Belacan dan juga ikan bilis
Panaskan minyak masak di dalam kuali
Panaskan minyak di dalam kuali
dah agak berasap-asap, masukkan bahan yang diblenderkan tadi
masukkan garam setengah sudu besar
agak garing sedikit, masukkan nasi putih
gaul sampai rata dan api jangan terlalu kuat
setelah rata kesemuanya siap Hidang!!!
Selamat Mencuba

p/s: Garam mengikut citarasa, agak-agak belacan dan ikan bilis dah masin, kurangkan garam
     : Makan bersama telur dadar lagi enak dan menyelerakan

No comments: