Tuesday 4 November 2014

CHAR KEOW TEOW UDANG&KERANG AWESOME



Assalamualaikum semua. apa khabar. Lambat skit nak update. Char Keow teow Udang Kerang yang menjadi kegemaran saya. Disebabkan dah lama sangat nak makan char keow teow, tapi x dapat sebab tak da yang melekat dijiwa saya di sekitar rumah saya, makanya saya pun membuat sendiri char keow teownya. Ok lah apepun jom intai resepi saya.

BAHAN-BAHAN(untuk 2pax)

5-10 ekor udang(nak lebih pun boleh)
1 mangkuk kecil kerang(saya beli yang dah siap kupas)
1 biji telur gred B
5-6 batang kucai di potong
1 mangkuk tauge
2 pinggan keow teow
sedikit daun sup dan bawang sebagai sebagai hiasan

BAHAN-BAHAN TUMIS

4 sudu besar bawang merah yang dah siap blender
1 sudu besar bawang putih dah siap blender
3 sudu besar cili blender
1sudu besar cili sos kimball(optional)
kicap manis secukup rasa
1 cawan air(nak basahh lagi lebihkan air)

CARA-CARA
panaskan minyak, masukkan bawang merah dan bawang putih, tumis sehingga garing

Kemudian masukkan cili blendr dan sos cili dan biarkan garing sedikit dan masukkan udang serta kerang

Setelah itu kacau dan masukkan kicap secukup rasa, garam,gula secukup rasa

kemudian tambah satu cawan air terus pecahkan telur didalamnya

Masukkan keowteow dan terus kacau sebati bersama telur yang baru nak masak tadikacau jgan sampai pecah2kan keowteow tu ekh

Masukkan tauge dan juga kucai, gaulkan sekejap lagi angakt.(jangan masukkan awal2 kucai dan tauge nanti layu)

hidangkan didalm pinggan kemudian letakkan daun sup dan bawang sebagai hiasan. nak lagi sedap makan bersama cili jeruk.

Selamat mencuba


No comments: