Sunday 2 February 2014

NASI MENTAH

Assalamualaikum... Pernah tak bila kita dah masak nasi, buka-buka saja periuk tengok-tengok nasi mentah. Saya rasa ramai mengalami situasi yang begini. Ada setengah orang akan buang sahaja nasi yang separuh mentah tadi, dan ada juga sanggup menanggung risiko untuk makan sahaja nasi itu walaupun mentah dan boleh mengakibatkan sakit perut.

Sebenarnya Setiap Masalah pasti ada solusinya. Petua ini Mama saya yang ajarkan kepada saya. 

 Korekkan di bahagian tengah-tengah nasi di dalam periuk. Kemudian
Ambil segelas atau secawan air
Letakkan di tengah-tengah Nasi yang telah dikorek tadi
Renjis-renjis air dipermukaan  kemudian,
Tutup periuk dan biarkan keadaan dalm keep warm dalam setengah jam

InshaALLAH berhasil. Setakat ini saya memang selalu mencuba jika nasi saya sedikit mentah. Dan berhasil. Alhamdulillah. Kepada yang mengalami situasi ini, boleh tangani dengan cara ini yer.

Selamat Mencuba!!

No comments: